Cikkek : Vasúti jelzőtáblák készítése |
Vasúti jelzőtáblák készítése
Balázs Dániel 2008.11.06. 11:43
Vasúti jelzőtáblák készítése papírból
A ismertetett táblákról részletes, méretekkel ellátott rajzok helyett azok méretezhető képei vannak egy Word dokumentumban elhelyezve. Ez letölthető itt: http://alfalf.uw.hu/TT/jelzotablak.doc Ebben az állományban minden táblából található egy darab. Nyomtatáshoz a dokumentumot át kell szerkeszteni úgy, hogy a szükséges táblákból a megfelelő számú másolat legyen benne, természetesen a táblázatra és a magyarázó szövegekre sincs szükség. A táblák eredetileg 1:10 méretarányban készültek. A dokumentumba 12%-os kicsinyítéssel vannak elhelyezve, ez H0 építési nagyságnak felel meg. Más méretarányban való nyomtatáshoz ezt át kell írni az alábbi táblázat alapján:
Építési nagyság Méretarány Nyomtatási méret
H0 1:87 12%
TT 1:120 8%
A nyomtatásához mindenképpen színes nyomtatóra van szükség, lehetőleg tintasugarasra. Ha van rá lehetőség, a sima 80 g-os papír helyett jobb, a speciálisan a nyomtatóhoz gyártott fotó-nyomtatópapír. Ez nem olcsó ugyan, de nincs is sokra szükség belőle. Ezzel szemben vastagabb, és szebb nyomat állítható elő rajta. Mindenképpen érdemes a tényleges nyomtatás előtt közönséges papírra egy próbanyomatot készíteni. Ezen ellenőrizhető a színek helyessége, a vonalak, ábrák tisztasága, és ha minden megfelelő, akkor lehet a fotópapírt használni. Nyomtatás után a kész táblákat óvatosan ki kell vágni.
A terepasztalon a távolságok általában erősen torzulnak, ez jelen esetben is így van. Például egy olyan táblánál, amit a kérdéses hely előtt 300 m-re kell kitűzni, a megfelelő távolság H0 építési nagyságban 3,4 m lenne, ilyen távolságot pedig hely szűke miatt nem lehet megtartani. Az adott helyen ténylegesen tartandó távolságot a mindenkori összkép határozza meg. A nagyvasúton a táblák általában a pályatest mellett, 50-70 mm átmérőjű alumínium csőoszlopokra vannak szerelve, de ha a vonal villamosított, akkor gyakran a felsővezeték tartóoszlopaira erősítik őket. A villamos mozdonyok forgalmára vonatkozó táblák - különösen állomásokon, ahol a pálya mellett nincs elég hely a tábláknak - gyakran fordulnak elő magán a felsővezetéken, természetesen úgy, hogy a járművek áramszedőjét ne akadályozzák.
Oszlopként például lecsípett fejű gombostű használható, erre ragasztással rögzíthető a tábla. Az oszlopot és a tábla hátoldalát lehet úgy hagyni, ahogy van, a fehér hátlap, és az ezüstszínű oszlop jó összképet mutat. Ha mégis szükséges, világosszürkére festhető, de semmi esetre sem vízzel oldható festékkel. Jól megfelel a modellfesték, amelyből a modellezőboltokban bőséges a kínálat. A kész tábla festése előtt érdemes a festéket kipróbálni egy darab olyan papíron, amelyre a tábla készült. Így ellenőrizhető, hogy mennyire szívódik be a festék a papírba, és hogy oldja-e a nyomtató festékét. Az így elkészített táblát egyszerűen be lehet szúrni a megfelelő helyre.
A többi tábla mellé kerültek a váltójelzők is. Ezek a nagyvasúton néhány fémlemez egymáson történő elmozdításával adják a jelzésképüket, amely a váltó állásától függ. Ennek az élethű modellezése nagyon nehezen oldható csak meg. Jó megoldás egy négyzet alapú hasáb oldalaira felragasztani a megfelelő jelzéseket, amelyet a váltó szerkezete elfordít, és így adódik a változó jelzés. Szintén ide kerültek a fényjelzők árbocain elhelyezendő jelzések, amelyek a jelző típusát azonosítják. Ezeket a fényjelzők árbocára kell felragasztani.
|