Dilemma
2009.03.02. 20:53, asztalosdani
Vasútmodellezés szempontjából mozgalmas hétvégén vagyok túl. Most egy kicsit bővebb beszámoló következik. Katt a további infóért!
A múlt héten, hosszas levelezgetés után elcseréltem a robotika versenyen nyert Mp4-emet egy csomó vagonra meg mozdonyra.Csütörtökön adtuk fel, és pénteken már ki-ki a magáénak tudhatta a másik cuccát. Képeket nemsokára teszek majd fel... (Hisz ismertek, nemsokára...)
Köszönöm Neked Pista bácsi!
A másik pedig, (már fogalmam sincs milyen felindulásból) eldöntöttem, hogy én MODUL-terepasztalt akarok építeni. Szét is szedtem a meglévő, még szerencsére nem lerögzített állomás vágányzatát, és egy kevés tervezgetés után összeraktam egy nagyobb, hosszabb állomást. Ez lenne a fő-modul.
Na most a fő kérdés: Modulozni, vagy nem modulozni? Érdemes-e modult építeni 1,5. terepasztalnak? Kikértem szakértők véleményét, TT fórumosoktól, és hát nem beszéltek le róla, úgyhogy ezt igennek vettem.
Aztán elkezdtem a könyveimben, illetve a neten keresgélni, mert tudtam, hogy valamilyen NEM szabványok vonatkoznak a modulépítésre is. Meg is találtam az egyik könyvben. Nektek a neten a vasutmodellklub.hu oldalán elérhető. (Tudnotok kell, hogy én régi BTTB-s kalapsínes cuccokból gazdálkodom.) Olvasgattam, olvasgattam, és az egyik szabály szerint a legnagyobb kitérő íve 15°-os lehet. BTTB-éknél a kitérők 22,5°-osak... Meg a következő szerint profilsín kell...
Váltani, vagy nem váltani? Ez itt a következő kérdés. Az I profilú vágányzat jóval drágább, és nincs is itthon. Egy váltó ~3000 Ft, angol ~7000 Ft. Plusz még ehhez kell venni állítóművet, mert az nincs benne az árban. Na de nem akármilyet! Terepszint alattit! (Bár BTTB-ssel is ez volt a célom...) Az még ~3000 péz. Bár szerencsére a fórumos fiúk ("az öregek") itt is megnyugtattak, hogy lehet venni kitérő-építőkészletet, meg Conrad-tól állítóművet ~1500-1500 Ft-ért. De ez még akkor is több, mint amennyit a kalapsín ér...
Szia,
Ehhez csak annyit tudok hozzáfűzni, hogy a vasútmodellezés nem olcsó hobbi. Ez sem. A dolog ott kezdődik, hogy senki nem áll az ember háta mögött, tarkójához tartott pisztollyal, hogy "nna most akkor vasútmodellezz!!!"
Mindenkinek saját döntése, annak függvényében, hogy mit tesz lehetővé a pénztárca. Sajnos a szabványok, az anyagok, a gördülőállomány ára - tekintettel a mindenkori és egyre sz*rabb ft árfolyamra - nem csökken. Azért emeltem ide az szabványokat, mert egy nyugat európai, vagy cseh modul is a NEM lefektetett szabványai alapján épül és bizony profil sínnel, 15 fokos kitérővel és óriási ívsugarakkal. Ha ezek közé beékelünk egy jó magyarosan agyongagyizott szegmenst, akkor az halál ciki lesz. Tehát azt javaslom, hogy az elsődleges célod az legyen, hogy kiszámolod, hogy egy valamire való modul mennyibe kerül. A famunka itt már szinte elenyészővé válik. És ha megvan a summa, akkor arra kell rágyúrni. Először a fontosabb alkotórészeket kell beszerezni, mint pl a sínanyag. Aztán a következő fizunál jöhetnek a váltóhajtások és így tovább.
Megmondom őszintén, hogy függetlenül a BTTB klub jelentőségétől, éppen a kellékanyagok azok, amelyeknél kevésbé tud érvényesülni egy-egy árengedmény. Egy kedvezményt nagyon könnyen elvihet egy postázás, egy utalás, vagy akár egy rosszul összeállított alkatrészigény, ami után a hiányzó darabot már más forrásból kell beszerezni, ami meg lényegesen drágább. Ráadásul a modulépítés nem emészt fel akkora sínanyagot, mint egy valamire való asztal főköre. Nem annyi fa sem, fű sem, világítás, felsővezeték, stb. Még házból sem kell annyi, mint egy panel-terepasztalhoz.
Szerény véleményem, hogy az "olcsóér'" beszerzés lesz mindig a legdrágább...;-)